Práskni krtka / 2019




Koncept aplikace, která simuluje pocity strachu a nejistoty za éry komunismu. Soustředil jsem se konkrétně na „práskačství“, tedy udávání spoluobčanů. Název aplikace „Práskni krtka“ je modifikací názvu dětské hry „Plácni krtka“, při které hráč plácá krtky gumovou palicí. Krtek je v mém pojetí ten, který podrývá a podkopává systém a ukrývá se. Nainstalovaná aplikace si pamatuje, jakým způsobem používám telefon a vyhodnocuje „přestupky“. Tím může být např. odložený ranní budík. Pokud tedy ráno vstanu později, poté jdu do města a cestou potkám na ulici někoho s touto aplikací, proběhne anonymní předání informace o přestupku (pouze když se přiblížíme na dosah bluetooth) a dotyčný mě pak bude moci prásknout, protože mu přijde upozornění o mém přestupku. Já ale nevím, kdo mě práskl, a o svém přestupku se dozvím až zpětně. Ale co všechno aplikace vlastně sleduje? Kdo z těch lidí na ulici má aplikaci? Kdo o mně co ví? Mohu věřit vůbec někomu?

Jak to funguje:




Řekněme, že jsem se ráno dopustil přestupku - odložil jsem budík a vstal později. Zatím nevím že je to přestupek, nebo že je to vůbec sledováno. Telefon si to ale v tichosti zapsal do paměti a nyní je připraven předat tuto informaci anonymně komukoliv, kdo kolem mne projde (se stejnou aplikací). Stačí jen přiblížit se k někomu dostatečně blízko na vzdálenost několika metrů.

Proběhlo anonymní předání informace:




A sakra! Proběhlo anonymní předání informace a dotyčný kolemjdoucí má možnost mne prásknout. Nebo to nechat být. Já zatím nic nevím a jdu dál. Pokud však tento člověk klikne na "prásk", s hrůzou zjistím, jak moc jsem sledovaný a co že jsem to vlastně ráno udělal.

Aplikace a vyskakující upozornění:




O svých přestupcích přehled nemám, ale pokud sám někoho napráskám, uvidím své "skóre" v mobilní aplikaci.

Závěrem:




Tento projekt vznikl v rámci zadání klauzurní práce druhého ročníku vysoké školy, jejímž tématem bylo jakkoliv připomenout události z roku 1989 (případně hrůzy komunistického režimu jako takového). Výstup byl bez omezení, já se pokusil propojit digitální svět součastnosti a využít toho, že dnes již téměř každý nosí mobilní telefon. Mladší generace se jen stěží mohou vcítit do atmosféry předchozího režimu, plného omezení a strachu. Koncept "Práskni krtka" vlastně dokáže dobrovolníkovi navodit nepříjemný pocit ze sledování (uživatel si aplikaci instaluje či odinstaluje vlastní volbou). Přirovnal bych to například k dobrovolnému zkušebnímu uzavření na vězeňskou celu, tzv. samotku (v rámci exkurze do vězení). Práce byla v ateliéru prezentována jako koncept, nabízí se tedy možnost ji ještě posunout dále (systém odměn pro práskače, systém trestů pro hříšníky, napojení na sociální sítě a další).

Vystaveno 2019:




Práce nakonec byla vybrána k vystavení na výstavě ke 30. výročí Sametové revoluce, kde prostřednictvím videa na TV prezentovala koncept "Práskni krtka". Dále byly na výstavě k vidění plakáty s rozšířenou realitou, krátkometrážní film, interaktivní instalace a další zajímavé práce. Na vernisáži také proběhlo hudební vystoupení a závěr večera se nesl v duchu videomapingu na novou budovu Fakulty humanitních studií.